Brev:
Mad og søvn - dreng på 10 mdr.
19. marts 2010
Alder:
10 mdr.
Mad og søvn - dreng på 10 mdr.
Kære Helen,
Vi er forældre til en skøn dreng på 10 ½ måned. Vi har lidt problemer med sutteflaske/mad og søvn, som vi håber, du kan hjælpe os med, så vi kan få en bedre dagsrytme.
Vores første problem er, at vi har problemer med at få ham til at sove, medmindre han får en flaske, når han lægges. Det gælder både om dagen og om aftenen. Han er for kort tid siden blevet flyttet ind på sit eget værelse, og det fungerer fint, synes vi.
Desuden er det pt. et stort problem at få ham til at spise, for han vil selv tage maden, og vi må ikke give ham noget med ske. Vi forsøger at få givet ham noget alligevel, for hvis han selv skal spise, bliver det ikke til meget. Rugbrødshapser er han dog ret god til at spise efterhånden, men stadig kun i små mængder. Han er i fin trivsel, hans vægt er fin og han er glad og harmonisk, og vi er godt klar over, at det nok skyldes hans alder, og at han nu er i fuld gang med at øve sig i at spise selv. Men det er lidt frustrerende, at han ikke vil spise særlig meget, når han tidligere havde en rigtig god appetit.
Vi er i tvivl om, hvor mange måltider vi skal tilbyde ham: flere eller holde fast i dem han får nu? For han skal jo også gerne være tilstrækkelig sulten, og måske tager mælken noget af hans appetit, men vi ved simpelthen ikke, hvordan vi ellers skal få ham til at falde til ro, når han skal sove…
Hans dag ser som regel ud som følgende;
Om morgenen er han typisk klar til at stå op ved 6.30-7.00-tiden. Han får normalt morgenmad omkring kl. 7.30 – Havregrød med lidt frugtmos. Hvis det er en af de gode dage, kan han spise ca. 1 dl. Han får vand af kop hertil.
Han sover fortsat to lure om dagen. Den første ca. 3 timer efter han er stået op. Han har altid sovet lidt om dagen, og han er meget aktiv motorisk - bl.a. kravlede han, før han var 6 måneder. Uanset hvor træt han er, overgiver han sig ikke til søvnen, medmindre vi får ham til at falde til ro med en flaske. Her kan han som regel godt drikke 160-200 ml mælk. Hvis vi lægger ham uden flaske, vender han rundt og er med det samme oppe at stå i sengen. Ofte falder han i søvn i kravlestilling.
Han sover indenfor i sin seng, da vi desværre ikke har mulighed for at stille ham udenfor. Han bruger sut og har en nusseklud. Når vi går tur med ham i barnevognen, kan han sagtens falde i søvn uden flaske – også selv om der er gået mindre end 3 timer, siden han stod op. Når han sover, vågner han som regel efter 45 min. Morgenluren er som udgangspunkt ikke længere end 45 min.
Frokost får han ca. kl. 12.00-12.30tiden. Da han som regel er lidt lettere at få mad i på dette tidspunkt, har vi forsøgt at give ham varm mad såsom kartoffel med kød/sauce/grøntsager. Alt efter hvor meget han spiser af dette, får han også lidt brød eller frugt. Han får vand af kop hertil.
Når han har været vågen i 3-4 timer er han som regel klar til at sove en lur. Klokken vil som regel være 14.00-15.00. Igen skal han have en flaske for at falde i søvn. Han drikker et sted mellem 160 ml-200 ml. Hvis han bliver tilbudt mindre, græder han som regel, når flasken er tom. Ofte vågner han igen efter 45 min., men nogle gange har vi held til at få ham til at sove videre ved at lægge en hånd på ham og berolige ham. Uanset hvor sent på dagen han sover, er der som regel ingen problemer med at få ham i seng ved 20tiden, så vi lader ham sove, når han vil og så længe han vil. 1½ time er en lang lur for ham.
Når han vågner får han et mellem-måltid – f.eks. brød med leverpostej eller en anden slags grød end havregrød. F.eks. også noget frugt.
Aftensmaden får han ved 18.00-18.30 tiden. Vi har forsøgt både med varm mad eller grød.
Han bliver normalt lagt i seng ved 20 tiden. Han bliver tilbudt 160 ml mælk, men drikker knap det hele. Derefter går vi ud af rummet, og så sover han som regel med det samme. Han har altid været god til at falde i søvn selv om aftenen. Nogle gange vågner han en enkelt gang, inden vi går i seng, hvor han skal have sin sut. Men oftest vågner han først ved 3-4tiden, hvor han så får en flaske. Han bliver tilbud 160 ml. mælk, men drikker ikke det hele. Derefter falder han som regel i søvn med det samme.
Herefter sover han til 4.30 – 5.30 tiden, hvor han så er svær at få til at sove videre i egen seng, så vi har så taget ham ind i vores seng, hvor vi som regel har held med at få ham til at sove videre indtil 6.30-7.00 tiden. Vi har forsøgt at give ham en ”drømme-flaske”, inden vi gik i seng, men synes ikke, at det gjorde nogen forskel, så derfor får han kun den kl. 20.00 og så igen, når han vågner om natten.
Han får altså stadig 4 flasker i døgnet.
Vi håber, at du kan hjælpe os med at tilpasse vores dagsrytme, så den måske bliver lidt bedre og ikke mindst, at du kan give os nogle gode råd til, hvordan vi kommer af med flaskerne, når han skal falde i søvn.
Mange hilsner, J.